4/02/2011

2011 yılı TV Trendleri



Kenetlendiği kral koltuğunu yıllardır bırakmayan televizyon, özellikle son zamanlarda internetin hayatımıza girmesiyle geleceği sorgulanırken, bu konuyu da kendine lehine çevirmiş gibi görünüyor. Görsel dünyada yaşanan devrimlerin de etkisiyle TV dünyası 2011 yılında hareketli bir döneme giriyor.

TV’de yaşanacak teknolojik trendler neler?

Yeni dönemde yaşanan teknolojik atılımlar ve cihaz devriminin yaşanıyor olmasından televizyonlar da nasibini alıyor. Web TV’ler ve TV’lerin mobil uygulamaları 2011 içinde her alandan TV’lere ulaşmamızı kolaylaştıracak.

Özellikle televizyon markaları arasında yaşanan rekabet en son teknolojinin tüketiciye daha hızlı aktarılmasını sağlıyor. Bu durum nispeten eski sayılabilecek teknoloji konumuna gelen ilk nesil LCD TV’ler de ki ucuzlama eğiliminin sürmesini hızlandıracak. Böylece HD TV’lerin yaygınlaşması, yeni yıl içinde satışa yansıyacak en büyük trendler arasında.

Uzun süredir devam eden plazma mı, LCD mi? Sorusuna ani bir şekilde dâhil olan LED TV’ler yaygınlaşarak pazar içinde de fark edilir atılımlar yapacak. İncelik ve renk avantajlarının LED TV’lere yeni yıl içinde doping etkisi yaratacağı gerçek. (LED=Light Emitting Diode, Işık Yayan Diyot)

LED ekranların yaygınlaşırken bir üst versiyonları, Oled TV’lerde yaşanan teknolojik gelişmeler hızlanıyor. Özellikle esnek materyallerle entegre çalışılabilen OLED ekranlar geleceğin heyecan yaratan trendlerinden. Poster görünümlü bir TV’yi, rulo halinde taşıyıp istediğiniz yerde açmaya az kaldı. 2011 içinde büyük markaların, daha büyük ve gelişmiş OLED TV’leri görücüye çıkarması bekleniyor. (OLED=Organic Light Emitting Diode, Organik Işık Yayan Diyot)

3 boyut modası hızlı bir şekilde ilerlemeye devam ediyor. Gözlüklü 3D TV’lerin yaygınlaşması ve farklı modellerin çıkması bu yıl içinde de devam edecek. Ancak 3 boyut içerikli programların aynı hızda gelişmemesi bu hızı piyasada yavaşalatabilir. 3 boyutlu TV’lerde bir standartın olmaması tüketici açısından temkinli olarak takip edilmelere yol açıyor. Ancak bu konuda yaşanacak asıl sorun Gözlüksüz 3D TV’lerin bu yıl piyasaya çıkacak olması. 2011 yılında televizyon teknolojisinde en merak edilen konulardan birinin bu olduğunu söyleyebiliriz. 3 boyut yarışında sadece TV üreticilerinin değil, Intel gibi teknoloji devlerinin de ataklarıyla heyecan vericii gelişmelerle karşılaşabiliriz. Teknoloji fuarlarında ilk örnekleri çıkan gözlüksüz izlenebilen 3 boyutlu TV’lerin elektronik mağazalarında tüketicileri kendine çekecek bir trend olması bekleniyor.

İnternet ve televizyonların bir araya gelmesi 2011 içinde giderek hızlanacak eğilimlerden bir tanesi. Bilgisayar üzerinden takip edilen TV kanallarının ve platformların kullanıcı sayısını arttırırken özellikle IP TV’lerin, hızlı internet hatlarının da yardımıyla giderek daha fazla yaygınlaşması öngörülüyor. Küçük bir bağlantı kutusunu telefon hattınıza ve televizyonunuza bağladıktan sonra internet nimetleriyle dolu televizyon devrine başlayabilirsiniz. Pilot bölge çalışmalarının ardından, bu yıl içinde IP TV’nin daha geniş kitlelere ulaşması hedefler arasında. Sadece televizyon teknolojisi olarak değil, yayıncılık alanında da gelecek birkaç yılın trend listesi başına IP TV’ler kurulacak.

İçeriksel trend

HD TV’lerin artmaya başlaması özelikle görsel açıdan izleyiciyi etkileyebilecek yayınların artışıyla fark edilecek. Dijital yayına geçen televizyon kanalları hızlı bir şekilde HD kanallarının içeriklerini zenginleştirecek. Bu durumu, trend olduğu kadar bir zorunluluk olarak da değerlendirmek mümkün.

İnteraktif programların özellikle yeni reklamlara imkân tanıması nedeniyle televizyon kanalları tarafından etkin bir şekilde kullanıma geçmesi hedefleniyor. IP TV üzerinden kullanıcılara farklı deneyimler yaşatmasına olanak tanıyan bu özellikler, IP TV’lerin penetrasyonunu arttırabilmek için de önem kazanıyor. Kumanda başında ki izleyiciye görüş sorma ya da canlı yarışmaya dâhil etmek sadece birkaç örnek.

3 boyutlu TV kanallarının sayısında ve program çeşitliliğinde artış gözlemlenmesi yine ön görüler arasında, ancak bu artışın TV üreticileriyle aynı oranda olacağını söylemek de zor. Tv kanallarından çok, özellikle görsel olarak dikkat çeken filmlerin 3 boyutlu versiyonlarının yeniden düzenlenip Blu-ray formatında yayınlanmasında hızlı bir artış yaşanacak. İlk yerli üç boyutlu yapımları bu yıl içinde görmek mümkün.

Yerli tematik kanal ve programlarda bir artış yaşanması artık trendden öte bir ihtiyaç haline geldi. Fakrlı tüketici kitlelerini yakalayabilmek, izle-öde sistemlerinde en doğru tüketiciye ulaşabilmek, reklam türlerinde de kategorizasyona olanak verdiği için bu yönelim güçlenecek. Zaten tüketici tarafında da bu yönde yaşanan eğilim, konuyu bir trend haline getiriyor. Sağlık, eğitim kanalları gibi birçok kanal yeni sezonda yayın hayatına merhaba diyebilir.

Pazarlama trend

Dizilerin yüksek izlenme oranları, seç izle ve kayıt etme teknolojileri, internetten program izlenebilme olasılıkları nedeniyle program içi ürün yerleştirme konusunda bir artış yaşanacak. Özellikle senaristlerle ortak çalışarak marka konseptiyle uygun ortamın program içinde yaratılıp, ürün tanıtımına olanak vermesi daha tercih edilen bir uygulama olacak.

IP TV’nin bu yıl giderek yaygınlaşacak olması ilk etkin reklam türlerinin oluşmasını sağlayacak. Kişi odaklı ve bölgesel reklamlar buna örnek. Aynı programı izlerken belirli bir şehir / mahelle üzerinde oturan kişilere farklı reklam izletilmesi denemelerini bu yıl içinde göreceğiz Dünya’da yükselen bu eğilim kuşkusuz ülkemize de yansıyacak. Bölgesel promosyonlar da yine IP TV’lerin olanakları arasında olacağı için örneğin, Beyoğlun’da IP TV izleyen birisine, Beyoğlun’da açılan yeni bir restorandın promosyonunu aktarmak mümkün olacak.

3 boyutlu TV kanallarının ortaya çıkması bu kanallar özelide 3 boyutlu reklamların yayınlanmasına olanak tanıyacak. Sinemalarda görülen 3 boyutlu reklamlar gibi, TV için 3 boyutlu reklamları da bu yıl içinde izlemek mümkün.

Digitalage dergisi Şubat 2011 sayısında yayınlanmıştır.